Itt is én vagyok:

IndaFotó - Kalti képei

Mi mondtuk:

2009.01.13. 20:08 Kalti

Teszt(szerű): Volt egyszer egy GTI

Címkék: teszt suzuki használt swift gyári gti

Aki egy újságcikkről posztról csak a bevezető és a képek alapján dönti el, hogy elolvassa-e, annak most azt ajánlom, amennyiben autóbuzi tegye meg. Végig futva a képeket eszünkbe juthat a lakótelepi taplógyerek a Suzukával. Már hallom is a beszólásokat: „azt hiszi kemény mert van egy szar Suzukija”. De ez más. Ez egy gyári Swift GTI.


Habár nagyban hasonlít az átlag nagymamabevásárlóautójához, ez igen távoli rokonságban van vele. (annyira azért nem, csak a célcsoportok vannak távol egymástól – Kalti) Az egész történet akkor kezdődött, amikor a japán mérnökök kitalálták, hogy ki kéne szolgálni azokat a fiatalokat akik nem csak eszköznek használják az autót, hanem élményként jegyeznek minden egyes autóban töltött pillanatot.

Ennek a gondolatnak a gyümölcse az itt látható Suzuki Swift GTI. A ’90-es évek végén elkezdődött egy folyamat, miszerint a gyárak kisfenntartású, de erős autókat kezdtek gyártani - főleg fiataloknak. Ebbe a csoportba tartozik a Ford Escort Cosworth, Fiesta XR2, Peugeot 106 Rallye és még sokan mások. Ezeket a típusokat nevezik gyűjtőnéven hothatch-nek. Sajnos a balesetek száma megnövekedett, amire felfigyeltek a biztosítók, így ma már nem olcsó egy ilyen autó fenntartása. Valamint a környezetvédelmi rendeletek szinte megfojtották az ilyen típusokat.

Picit álljunk azért meg. A hothatch kategória ma is létezik, igaz, már sehol nincs bennük az a puritánság, keménység ami akkoriban jellemezte őket. A mai hothatchek nehezek, puhák, bitang erősek - persze csak az ősökhöz képest. Sokkal alkalmasabbak hétköznapi használatra, mint a '90-es évek elején született elődök. Mai hothachek, a teljesség igénye nélkül: Honda Civic Type-R, Opel Astra, Corsa OPC, Golf GTI, Peugeot 207 RC, stb.

De nézzük a mi autónkat. Habár swiftről van szó, sok az eltérés egy sima és egy GTI között. A legnagyobb újdonság a motor volt, amit a sima 69/71 LE-ről 101 LE-re erősítettek. Ehhez körülbelül a blokkon és a karteren kívül mindent kicseréltek. Kezdetként  megduplázták a szelepek számát a vezérműtengelyeket(TWINCAM) és a központi befecskendezőt kidobva, hengerenkénti benzinpisilőket helyeztek el a teljesen átdolgozott szívócsőbe. A motor vezérlése is sokkal intelligensebb lett, több adatból dolgozik a computer. Utcai autótól akkor még szokatlanul nagy fordulatszámon dolgozott, hiszen gyári állapotában is 8500-as fordulatig képes forogni. Talán mondhatnánk, hogy 101 LE nem sok de ha hozzátesszük, hogy ez mindössze egy 1298cm3-es motorból jön ki, akkor azért felszisszenhetünk. A swift másik gyenge pontját, a váltót is kijavították, hiszen egy sokkal sportosabb, rövidebb áttételezésű váltót illesztettek a megerősített motorhoz. Már majdnem készen voltak a munkával, mikor kiderült: kevés  a fék és a futómű ehhez a 780 kg-os szörnyteghez (szörnyteg, 780 kilóval. Muhaha - Kalti). Nosza, rajta fogtak nagyobb tárcsákat előre és a hátsó dobokat is tárcsára cserélték. A futóművet is át kellett dolgozni: erősebb rugók, több stabilizátor, meg persze nagyobb kerekek.

No, de nézzünk egy-két személyes tapasztalatot. Elsőre feltűnhet mindenkinek, hogy ez a Swift jobban néz ki bármely társánál, mert kapott küszöb spoilereket, és az első, hátsó szoknyát is 6-8 cm-el mélyebbre húzták. Amint beülünk furcsa az ülés, mert nem a megszokott sámli, hanem igen jó, kagylósított szék várja a sofőrt. Ebből egyébként lehetnek gondjaink, mert én a magam 186 centijével már csak 3-4 centire voltam a tetőtől ez pedig kicsit zavaró. (Azért a Karcsi nem SI mértékegység, nem mérvadó ilyen téren :D – Kalti) A ropikormányt felváltotta a háromküllős sportkormány és mikor az autót beindítjuk, meglepetten vehetjük észre: ez már nem a „kenyérszervós” fapad. Sőt, tele van mindenféle elektronikával: elektromos ablak-tükör, a szerencséseknek még klímai is jutott.

Elindulás után aztán elszabadul a pokol. Mindenkivel gyorsulni akarunk, nyomjuk, mint az a bizonyos agrárproletár (gy.k. PARASZT – Kalti), majd megszeppenve gondolunk a tankolásra, de  a kútnál kiszámítva  a fogyasztás csak hét liter, tehát folytatódhat a hajsza.

 

És a hajsza folytatódik is. Épeszű ember nem forgalomban akarja kipróbálni, kivéve a bátrakat, illetve aki szeret cseverészni a rendőrökkel, hogy „hát az nem is 210 hanem 120 ,az éjjeli telihold a szemembevilágított ésmegcsillant az óra, kedves biztosúr”.Tehát mindenképpen valami kihalt hely kell ezeknek a paripáknak a szabadon bocsájtásához. Mi egy reptéren próbálkoztunk és jóltettük.

A motor pörög az autó áll, de a jobb lábad már feszíted. A fordulat egyre följebb szökik...3000, 4000, 5000. Majd a régvárt jelre visszaeső fordulatnál 3500 környékén leugrasz a kuplungról, a kocsi megindul, de egy pillanat múlva már állsz is a gázon. Kettőg nem tudsz elszámolni, mert már fájdalmasasn visít, leszabályoz....Húzod a kettest, egy pillanat szusz, rápillantasz a műszerfalra, de a kilóméterórát már nincs időd megnézni, mert a fordszámmérő belerohant a pirosba. Váltasz ,ez már a harmadik. Most van egy kis időd, elszámolhatsz akár négyig, de akkor már a negyediket húzod neki. Ésszel még csak most kezded felfogni, hogy a kifutópálya szélén lévő fákat nem a szél fújja, de nem is igazán van időd nézelődni, mert már jön is az a hang amit úgy utálsz: ríííídííídíídííídííí, váltasz, az utolsót. Már nem nézel le, mert az eszed tudja, hogy valahol 180 fölött jársz. Az út beszűkül, és te csak arra koncentrálsz, hogy ne legyen ebből baj. Újjab dadogás, ez már váratott magára. Ez 210. Ez a vége. Elveszed a gázt és szépen hagyod kigurulni. Megállsz, kiszállsz és mindened remeg. Leülsz, ránézel, de ő csak provokál...”gyere még egy körre”.

A vezetés tehát nem tréfa. Én nem próbáltam így, ki csak olyan 140-ig de addíi elképesztő. A normál autókhoz nem is hasonlítható. De egyv alami biztos. Nem lenne jó utcára. Nem bírnám kordábantartani. Ez az a fajta autó, amit nem vezetsz, hanem csak szépen kéred, hogy arra menjen amerre te javaslod. Itt Ő az úr...

 

Ma már vegyes a felhozatal: vehetünk drágán, szépet és ápoltat, vagy akár olcsón hozzá juthatunk, de szerelhetjük reggeltől estig, nem csekély alkatrészköltséggel. A mi kicsikénknek is ez volt a baja. Egyszer kijött belőle egy füstpamacs, elszállt 30 LE és a javítási költsége a vételár duplája lett volna, így inkább megváltunk tőle...

Karcsi

 

(a szöveg egy részéhez az ssgti.hu oldal adott ihletet, reméljük nem sértődnek meg - Kalti)


 

 

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kalti.blog.hu/api/trackback/id/tr9875667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szanszika 2009.01.13. 21:53:08


Annyira örülök, hogy én írhatom az első (laikus) kommentet :D
Egyrészt... Első ránézésre szörnyű, annyira hosszú, hogy az elején el se akartam kezdeni, de illemből nagyrészt mindent elolvasok...
Másrészt nem bántam meg, hogy elolvastam... Egész olvasható volt számomra, sőt, volt egy rész, ami kifejezetten tetszett...
Továbbá az tök pozitív számomra, hogy a Karcsinál kimaradtak a tömör számfelsorlások.... Szépen el van osztva, helyezve minden... Tominál idegbajt kapok néha, amikor 2 soron keresztül olvasok számokat mértékegységgel, amikről sok elképzelésem nincs...
Tehát jó volt!

Na de a kötözködés ki ne maradjon... Tomi, ha már folyton megjegyzéseket teszel a barátod/rokonod stb posztjában, akkor legalább a gépelésre figyelj oda :P

Árpi(Aki piros Swiftel jár) 2009.01.15. 12:28:19

Karcsi!!!
Nem is gondoltam hogy ilyen jól megy ez a autóscikkirás!!!! Tök jó lett!!! Végig fojt a nyálam, egy ilyen autó az egyszerűen leírhatatlanul jó lehet!!!!!! Úgy mennék már egy ilyennel. Ku*va jól nézett ez ki!!! De miért nem szóltál. legalább csak megmutathattad volna:( Na mind egy!

Reseda 2009.04.09. 10:33:04

Csak ezért regisztráltam.
Tetszett a "cikk".
üdv egy fanatikus
www.kep.tar.hu/resedamotors

red87 2011.07.13. 19:07:02

apró hiba a sztoriban: hot hatchek nem a '90-es évek végén kezdtek el divatosak lenni! az itt látható GTi elődje 1983-ban jelent meg, még a régi szögletes kasznival. egy időben mondjuk az Escort XR3i-vel, közel a '84-es Peugeot 205 GTi-hez, és ugye minden hot hatchek öregapja az egyes Golf GTI '76.os születése után!

red87 2011.07.13. 19:11:07

de amúgy igen jóféle:)