Itt is én vagyok:

IndaFotó - Kalti képei

Mi mondtuk:

2008.01.15. 19:55 Kalti

Autókultúrális agytágítás

Nyilván mindenkinek átfutott már az agyán hogy "Ezt meg mér így hívják bazz?"
A válasz tök egyszerű. CSAK.

Na jó, ennél kicsit összetettebb, márkánkét más logika szerint nevezik el az újszülötteket. Persze a mai marketing szagú világban leginkább az dominál, hogy jól hangozzon, stílust és életmódot közvetítsen, mellesleg bárhol kiejthető legyen. Ez utóbbi kritérium megvalósítása általában bajos, csöppnyi hazánk lakosainak nyelve valahogy mindig belecsomózódik a típusokba. A teljesség igénye nélül itt lenne néhány.

A BMW viszonylag átlátható, ám becsapós taktikát alkalmaz. A 3 számból álló típusjelzés első számjegye jelzi az autó méretét. (1xx, 3xx, 5xx, stb) A maradék kettő pedig a motor lökettérfogata, deciliterben kifejezve. De itt jön a csavar. Az 535d (ú basszus, d betű..Erre is ki kell térnem) nem 3,5 literes motort jelöl, hanem "csak" 3 litereset, azonban. Azonban ugyanaz a 3 literes két teljesítményszinttel kapható, így kicsit felfele csalnak, és máris van két külön modelljük. Ugye milyen logikus? És igen, a d betű. Szigorúan kis d, naggyal hülyén néz ki. Az 535d dízel. Akárcsak a 320d. Ha még egy x is oda kerül, akkor az autó összkerekes, tehát az autónk seggén 535xd virít. Feltéve hogy dízel. Ha benzines, akkor 530ix. Bazz, kezdek belekavarodni. De most jön alegszebb. A most bemutatott X6-os mutáns típusjelzése akár valami gagyi kínai modell is lehetne: X6 35xd. Német precizitás és átláthatóság. Éljenéljen!

106, 205, 307, 405... Puegeot, hát persze. De mi a fenének van mindegyik közepében egy nulla? A válasz megmosolyogtató. Az autógyártás kezdetén ide dugták a kurblit. MUHAHA. Ma általában itt nyitjuk a csomagtartót, csak nem elöl hanem hátul, és nem kell tekergetni egy 1,5 méteres rudat, csak megnyomni egy gombot. De a nulla középen van, tőle jobbra és balra is van egy szám. Az első számjegy itt is a sorozatot jelöli, a szám alaki értékével egyenesen arányosan növekvő méreteket takar. Tehát a 10x a legkisebb, a 80x a legnagyobb. A harmadik pedig azt mondja meg, hogy az adott sorozat hányadik darabja megy előttünk. Azonban itt is van egy kis k*vaság a dologban. 309 után nem 306 jön. Itt valami oknál fogva volt egy kis törés a tér-idő kontinuumban és beszippantotta a francia marketingesek kávéját, így valamit nagyon elbaltáztak. Ja igen, nem ez az egyetlen. 605 után se 607 következik. A 606 lehet hogy számmisztika miatt maradt ki, lehet hogy páran az ördögre asszociáltak volna. És ahogy normális ember szokta,a legfinomabb falat megint a fogás végére maradt: Eredetileg a Porsche 911 nem az lett volna, ami... 901-nek indult, csaka Peugeot bele kötött. lol.

Az Alfa Romeo szimplán állat módon csinálja. Némi logika ugyan van benne, de nem sok. Ők is három számmal játszanak, csak olaszéknál az első kettő jelöli a sorozatot, a harmadik pedig a sorozat ikszedik elemét. A 156 előtt volt a 155, a 166 előtt pedig a 164. Ezért mondom én hogy állatul csinálják. A 156 után ugyanis a 159 jött, tehát valami megmagyarázhatatlan elv szerint számoznak. Azonban az Alfa visszatér a betűkhöz, és a jövőben bemutatkozó modelljeik már fantázia nevek alatt fognak futni. Meglátju, a Brerával megtették az első lépést.

Az Opel nem feltűnően, de karizmatikusan csinálja. Nézzük csak; Corsa, Astra, Vectra, Omega, Zafira, Tigra, Meriva. Na mi a közös? Bizony, mindnek A betű a vége. A személyautóknak legalábbis. A teherautóknál más a helyzet. Campo, Combo, Vivaro, Movano. Igen, nagy-nagy óóó betűre végződnek. Nem tudom miért csinálták így, de vicces volt rájönni egy unalmas vasárnap délutánon, az biztos.

Vannak azonban akik kombinálják a kettőt: a Citroen visszaszokott a régi módszerre, miszerint egy C betű, majd egy szám. E szerint a jelenlegi modellpaletta a következő: C1,  C2, C3, C4, C5, C6, C8 és a C-Crosser.

Korábban a Renaultnál is a számmisztikára alapoztak, így lehetett, hogy a 1310-es Dacia alapja a 12-es Renault volt. És a 12-es mellett megtalálható volt még a 9, az 5, a 25, a 19 és még páran.

A maradék sok autógyártó pedig szimplán eladni akar, nem logikázni. Igyekeznek olyan neveket választani, ami karakteressé és megjegyezhetővé teszi autójukat. Majd a karakter egy idő után szimbólum lesz, gondoljunk csaka Volkwagen Golfra.

Ennyit mára, remélem mindenkinek akkorára tágult a fejében az autós részleg, amekkorára a koponyája engedi, holnapra pedig szépen mindenki kialussza ezt, nem lesz maradandó, igérem. Nem kizárt, hogy hasonló témában lesz még egy poszt, az azonban az elb*ott és leváltott nevekről fog szólni. De nem igérek semmit.

Szép álmokat mindenkinek.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kalti.blog.hu/api/trackback/id/tr26298829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gréta satöbbisatöbbi 2008.01.19. 14:11:28

elolvastam...pedig láttam, hogy hosszú és, hogy autókról szól...:D...egy laikusnak kicsit sok volt így egyszerre...de okosabb, az lettem...egy picit:P:)

Egyetlen, Utánozhatatlan és Nélkülözhetetlen Szandi(ka) 2008.01.19. 21:14:34

Nyehehehe... Kicsit sok.. Túl sok volt xD Ráadásul a Tomi ki akarta kérdezni másnap xD Értékelendő, hogy önszorgalomból elolvastam egy ilyet xD És a napokban tök szép Minit láttam (L)
süti beállítások módosítása