Itt is én vagyok:

IndaFotó - Kalti képei

Mi mondtuk:

2010.01.06. 18:29 Kalti

Tökéletes vitatéma

Címkék: vélemény autó

Autóbuzi társaság lévén gyakran felmerül a "mitől jó egy autó?" és a "kell-e beléjük ez a sok kényelmi-biztonsági-súlynövelő felszerelés" című kérdés. Igazán kifejteni sose tudjuk, mert mindig elvadult anyázásba csap át a dolog - jó baráti társaságban hogy máshogy lenne - most viszont van időm leírni, nektek lesz időtök elolvasni, aztán ami nem tetszik azt kommentáradatba lehet foglalni.   

Az autó alapvetően mint helyváltoztató eszköz jött létre igen bő 100 évvel ezelőtt. Egyszerű, nyitott vacak volt, fejlettségét tekintve valahol a varrógép és a lovaskocsi között helyezkedett el - pontosabban ezek keveréke volt, hiszen négy kerék volt, egy kis fém meg fa, plusz valami nem emberi vagy állati hajtómű. Igen sokáig már az is öröm volt, ha valakinek automobilja volt, aztán persze sorra jelentkeztek az igények. Világítás, tető, ablakok, fűtés...

Ma pedig ott tartunk, hogy ha kívánjuk az autónk masszírozza a seggünket és a hátunkat, miközben mi koncerttermeket megszégyenítő hangzásban hallgatjuk a kedvenc zenénket a 16+1 hangszóróból, számunkra kellemes 21 fok, mellettünk ülő utasunk számára pedig kissé melegebb, 25 fok van rendelve. Mindezt 200-as tempónál, a gázpedál érintése nélkül. Ha valaki elénk jön, az autó fékez, ha akaratlanul elhagyjuk a sávot, visszaterel minket. Valljuk be, kényelmes. 

Az egész témához való hozzáállás szerintem két dolgon múlik: mire használja az ember az autóját, és mit vár az autótól. Mivel én írok most, ezért én leszek az etalon, hozzám lehet hasonlítani, aztán mindenki eldönti, mennyire vagyok hülye. 

Mindennapi közlekedésre használom az autót, hol hosszabb, hol rövidebb távon, olykor befigyel egy-egy pár száz km-es utazás is. Ami a legfontosabb: legyen csend. Lehessen pályatempónál, vagy kicsivel fölötte is zenét hallgatni, emelt hangerő nélkül beszélgetni. Ne akarja szétrobbantani a fejemet a motor, a szél és a gumik hangja. Legyen kényelmes benne ülni. Legyen annyi helyem, amennyi szükséges, tudjam elrakni a cuccaimat, és úgy eleve: legyen otthonos. Ha beleülök haza szeretnék érkezni. Fizetek egy autóért, így elvárom hogy kényeztessen. Mert ő van értem, nem pedig én érte. Fontos. A rugózásba, motorba, vezethetőségbe ne menjünk most bele, legyen elég annyi, hogy mindezekből annyit tudjon, hogy ne küzdelem legyen a vezetése. Ha küzdeni akarok akkor megpróbálok egyedül összerakni egy 3 ajtós IKEA származék gardróbszekrényt. Viszont az extrák... 

Az extrákkal úgy van az ember, hogy amíg olvas róluk tesztekben, hallgatja mások beszámolóit, addig egy vállrándítással elintézi, letudja annyival, hogy nem lehet rossz, de ez is csak egy hibaforrás, meg különben is - elvagyok én enélkül is. Viszont ha egyszer kipróbálja... Jó, nem mondom, vannak extrák, amik kipróbálás után is feleslegesek lehetnek, nagy részüket azonban határozottan megkedveli az ember. Én például nem adnám az automata klímát. Jójó, mindenki be tudja állítani a tekergetős-tologatós megoldással is a számára kellemes mikroklímát, ahogy én is, ennek ellenére határozottan ragaszkodok most már hozzá. Nyáron, amikor Bélát vettük beállítottam 21 fokra és az a mínuszok beköszöntéig ott is állt. Azóta 23 fokon van, legfeljebb párátlanítás miatt kell belenyúlnom a levegőelosztásba. Amellett, hogy kényelmes, ha jól végiggondoljuk, még biztonságos is, hiszen nem kell azt nézni, mit hova állítunk, tekerünk, kapcsolunk.

Kormányról vezérelhető rádió. Sokáig nem tartottam értelmét, de a Swiftnél megszerettem, és ezzel mindenki így lenne. Alapvetően úgyis egy kézzel vezet szinte mindenki, legtöbbször a ballal. A jobb kéz pihen a váltón, könyöklőn, vagy éppen az asszony combján. Igen, persze, csak meg kell emelni a kezünket és máris halkabbra vehetjük a rádiót, de ki szereti elengedni a nője combját? Na ugye... A kormányt viszont mindig fogjuk, így csak egy ujjmozdulat és máris más szól a hangszórókból, más hangerővel. Ez az extra például hiányzik az Astrából. 

A nem rég itt szereplő Mondeo - ami azóta egyébként a halálán van, muhaha - mutatott nekem két igen kellemes dolgot. Az egyik az automatikusa elsötétedő belső tükör. Nem kell magyaráznom szerintem az előnyét, a hirtelen felbukkanó fényszórók sem vakítanak, gyorsan reagál a tükör, annyit kell csak megszoknunk, hogy minden mögöttünk jövő autó zöldes fénnyel világít. Két perc utána világ legtermészetesebb dolga, hogy egy távfényes gyökér se tud minket elvakítani. Másik kellemes dolog az ülésfűtés. Nagyjából fél perc alatt melegíti át az emberen lévő ruhát, jéghideg autóba beülve nem kell arra várni, hogy a motor felől érkezzen valami langymeleg. Szintén kéne. 

Valószínűleg pont ugyanilyen lehet az automata ablaktörlő, az automata fényszóró. Ilyeneket még nem használtam, de biztos másodpercek alatt megszokható, hogyha sötét van világít, ha esik töröl. Világítást mondjuk napközben is kapcsolok, szóval számomra nem lényeges, hogy más kapcsolgassa helyettem. Ennél jobb ötletnek tartom a Fiatnál jól bevált gyújtással együtt kapcsolód tompítottat. Nem magam miatt, a többi hülye miatt aki nem képes felkapcsolni. 

Megjegyezném, hogy az eddig felsoroltak között nem egy kényelmi felszerelés volt, amik ha áttételesen is, de növelik a közlekedés biztonságát. Igaz, csak kismértékben. 

A kényelmi extráknak itt a végére is értünk, lehetne még tovább ragozni, de nap mint nap jelennek meg újdonságok, mindenki gondolja végig, mennyire lehetnek hasznosak. Gyakran szó esik a biztonsági bisz-baszokról is, itt is szoktak nézeteltérések adódni. 

Ezek mindegyike arra készül, hogy a vezető hibás döntését, mozdulatát, mozdulatsorát korrigálni tudja, vagy legalábbis segítsen menteni a menthetőt. Persze egy minden hárombetűssel felszerelt autó nem lesz mindenható, de csökken a rizikó. Egészen addig, amíg tisztában vagyunk azzal, hogy hiába a sok ketyere, a fizika az fizika marad.

ESP (menetstabilizáló, kitörésgátló). A tavaszi balesetem valószínűleg elkerülhető lett volna vele. Pontosan arra helyzetre készült, amibe keveredtem. Jávorszarvas kerülés, vagyis viszonylag nagy tempónál gyors oda-vissza sávváltás. Az ESP az ilyenkor kialakuló farkitörést, cikázó mozgást hivatott megakadályozni a megfelelő kerekek fékezésével, ritka esetben gázadással. Nőknek és kezdő vezetőknek mindenképpen hasznos és szükséges. 

ASR (kipörgésgátló). Nyáron nem sok előnye van, télen annál több. Ahol az Astával óra szerint 60-nal, valójában csak 20-szal tudok menni, ott a Forddal vígan lehet csapatni 50-nel, a kipörgésgátló okosan osztogatja a nyomatékot, mindig tudja mennyi a hasznosítható. Biztonságos, hasznos, kényelmes. 

Hiába mondjátok ezekre, hogy felesleges, minek, anélkül is jó egy autó. Valóban, egy autó jó tud lenni ezek nélkül, de ha az ember egyszer kipróbál egy olyan autót, ami tud minden ilyesmit, akkor elkezd vágyni rájuk. Hiába mondjátok, hogy jó dolog hallani az autó hangját, valljátok be. 600 km autópálya sokkal kellemesebb csendben, kényelemben. Hétvégi állatkodáskor, versenypályán természetesen kell a francnak a hangszigetelő anyag, de hétköznap igenis legyen ott. 

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kalti.blog.hu/api/trackback/id/tr411652189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karcsi akinek a nick-neve már foglalt(nyád) 2010.01.08. 11:38:24

Kedves Kalti!!!

Én vagyok ugye az egyik ellenzője am kényelmi faszságoknak.

Nézzük sorba:
kormányról vezérelhető rádió+fűtés. Nem rossz ezt aláírom, de sajna az emberek odanéznek a kijelzőre és így már teljesen mindegy, nem vagyunk előrébb mert ugyanúgy nem az utat nézi.

DÍigitklíma- nekem is van és megmondom őszintén szerintem egy szar.Pont ugyanannyit basztatom mint a tekerőset, csak sokkal tovább nézem a kijelzőt mert hogy van az is.

ESP,ASR.ABS abszolút jó,m bár nekem ki van kötve, de támogatom, persze nem kell azthinni hogy ezek nélkülünk vezetnek.

Sávtartó, követéstartó, tempomat. Rossz mert nem veszed észre ha fáradsz, és tovább vezetsz mint kéne.

A jó szigetelés, csendes autó pedíg ízlések és pofonok. Én szeretem a gép hangját hallani és engem nem fáraszt, én nem fáradok tőle kifelyezetten. De ez ízlés.

Űlésfűtés mindenképpen az király...Szal naggyából ennyi.

Persze ebből megint vita lesz......

Árpi(Aki piros Swiftel jár) 2010.01.09. 19:35:20

Azt hiszem Kalti megint hoztál egy olyan témát, ami nagyon jó kis vitát fog kiváltani.
Egyrész úgy kezdeném, hogy mindenkinek mások az igényei.
Amiket felsoroltál itt(ABS, ESP) persze ezek mind jó dolgok, addig amíg ki lehet őket kapcsolni.
A csendes auto szerintem egy nagy fa*zság!!Egyrészt az ember nem fárad el, legalábbis én nem, és ha beindítok egy autót, akkor ne keljen már lehúznom az ablakot ahhoz, hogy halljam, hogy jár e a paripa. Valami kis hangja legyen, pl mint a mi Peugeotunknak. Nem zavaró egyáltalán, lehet vele szépen közlekedni, és hallom a motort.
Multi kormány, nekem az nagyon tetszik, szerintem egy jó dolog. Nincs sok előnye, de kényelmes.
Digitklíma, igazából pont leszarom, mert a simával is ugyan úgy elvagyok, klíma-klíma. Jó idő van a kocsiban, és ez a lényeg.
Több extrát még hosszutávon nem használtam, úgyhogy arrol nem tudok nyilatkozni.
Versenypályáról meg versenyautórol pedig szerintem itt nem kéne beszélni, mert abba most kár belemenni, ott nem a kényelem a fontos.
Kb ennyi

Kalti · http://kalti.blog.hu 2010.01.09. 22:16:00

Klímával kapcsolatban magamból indultam ki Karcsi, én szerencsére nem buzerálom menetközben, vagy csak nagyon ritkán. Szóval nálam működik a biztonságosabbá tétel.

Ebben, hogy nem érzed hogy fáradsz, lehet valami, érdemes gondolkozni rajta... DE tényleg.

Árpi, közútra felesleges kikapcsolni szerintema hárombetűsek bármelyikét is. Aki meg pályán akar állatkodni, az tartson a családi autó mellett valami olyat amit lehet ütni vágni, nincs benne hangszigetelés, és a legbonyolultabb eletronika benne a távolsági fényszóró.

Árpi(Aki piros Swiftel jár) 2010.01.10. 16:34:55

@Kalti:
Halihó!!! Én nem azt mondtam hogy ne legyen benne hangszigetelés. Csak legyen hangja már mondjuk alapjáraton is.
A kikapcsoláskor nem az állatkodásra gondoltam, csak arról hogy az embernek meg kéne tanulni hogy milyen amikor megcsúszik a vas, mert hiába van benne mindenféle kütyü, az még nem biztos hogy megvéd. Viszont gyakorolni meg el lehet menni, és próbálgatni hogy milyen amikor meg kell fogni az autót. És erre nem külön autó kell, hanem az amit minden nap használunk, hogy ismerjük.
Csak sajnos az autós társadalom baszik az ilyen gyakorlásra, inkább összetöri mind hogy szánjon rá egy órát.

Karcsi akinek a nick-neve már foglalt(nyád) 2010.01.11. 16:45:15

Nos. A hárombetűsek kikapcsolásával nem értek egyet mert aki érdemes rá az nem kapcsolja ki(aki tud rendesen vezetni) mert az már rájött hogy nem faszság, és ha simán autózik utcán akkor mindegy. Persze vannak kivételek.
Aki meg nem érdemes rá az kikapcsolja, és abból meg csak baj van.
Egyébként ezeket mind ki lehet kapcsolni, csak szét kell húzni a kerékszenzort és kész. Onnantól nem szabályoz, szal ezt tudom mindenkinek ajánlani aki ki akarja kapcsolni.
Persze ez nem mindíg megfelelő, mert ha mondjuk én "kikapcsolom" és utána más ül az autóban akkor az meglepő lehet...De mindenesetre ezek nem rossz dolgok(az ESP egyébként Árpikám olyan mint egy gyenge sperr ha jól használod, szóval még tud is gyorsítani nem csupán faszság)

Az autóhangal pedig meg van a helyes egyensúj. Múltkor mentem egy Honda Jazz-el és komolyan ki kellett szálnom hogy halljam jár e. Szerintem ez nem jó. Az az igazi ami mondjuk egy jó kis TDI-ben van. Hallod a lágy kerepelést de nem zavar.Ilyen szempontból a kedvencem a Scudo. Lágyan kerepel.....ahhhh

A fáradásos dologhoz amit le akartam írni, de sajna nem volt időm:
Mikor sokat vezetek főleg pályán az történik, hogy a jobb lábam teljesen elfárad 3-4 óra alatt. Ez bizonyítottan az a maximális időtartam ameddíg az agy eléggé tud figyelni a vezetésre, és az izmok még nem gémberedtek el egy gyors reakcióhoz túlságosan. Ilyenkor elég 15 perc és jöhet újabb 3-4óra. Aki vezetett már sokat az tudja miről beszélek. Nos ha van tempomat, akkor nem fárad a lábad, és te sem veszed észre hogy már 4 órája zsibbadsz és ez balesetveszéjes. Ekkor játszik a sávtartó távolságtartó mókusvíz ami csak tuvább ront a helyzeten, mert tuti elalszol.
Szerintem ez a baj velük.

UI.:Az űlésfűtés még mindíg nagyon nagyon nagyon jó.:-)))))))))))))

Árpi(Aki piros Swiftel jár) 2010.01.14. 20:42:33

De az ESP-t először meg kell tanítani, hogy úgy viselkedjen mint egy sper.Ezt még te mondtad nekem.

A normális autóhanggal még mindig a mi Peugeotunkat tartom ideálisnak.Az nem fárasztó és legalább hallod is, hogy mi ciripel elöl.

Kalti · http://kalti.blog.hu 2010.01.14. 20:48:06

ESP-t tanítani? Az ESp nem adaptív, azt a gyárban felprogramozzák aztán csókolom. Egyébként tény, hogy van különbség ESP és ESP között, érdemes kipróbálni két különböző autóban.

A Peugeot-tok nekem már hangos. Ízlések és pofonok.

Árpi(Aki piros Swiftel jár) 2010.01.15. 19:23:56

Hallod Kaltikám!!! Ahoz hogy sperként működjön ahhoz meg kell tanítani öt!!! Rá kell dugni és kicsit átírni. Mert a normál ESP elveszi a gázt, meg ráfékez, meg minden lófasz, a sper pedig csak nem engedi hogy a belső kerék elforogjon, viszont azt akarja hogy a kölső kerékkel együt forogjon, és ezért tépi ki a kezedből a kormányt.Ennyi, szal egy sima ESP, az még nem sper

Karcsi akinek a nick-neve már foglalt(nyád) 2010.01.17. 12:28:17

Most mindkettőtöknek igaza van.
Az ESP-csak fékkel szabályos kedves Árpi, igaz hogy mostmár az újak elveszik a motornyomatékot is. Kicsit régebbi csak megfékezi a kipörgő kereket.Normál esetben egy 15-25 % os zárást tud eredményezni, míg egy sperr 50-70% ezért tépi a kezedet.(vagyis a kormányt a kezedből.

Ha feltanítják az ESP-t(mert van olyan ami feltanítható, és adaptív BOSCH-MOTORSPORT) akkor az erősebb zárást is tud eredményezni. A gyári ESP-ket sajna nem lehet felülírni mert senki nem nagyon foglalkozik a feltörésével, mert egyszerűen nincs rá igény, a gyárit meg egyébként sem lehtne átírni, az mindíg égetett epromban van(olyan mint a régebbi ECU-k ban az értékek.)sajna. De van olyan tuningcég, amelyik egy kicsit megvadította az ESP-t csak nem emlékszem hogy ki és mit, de talán a Brabus de ebben abszolút nem vagyok biztos. Persze ez soha nem lesz olyan mint egy sperr, mert ez nem olyan, csak kicsit jobbá tud tenni egy sperr nélküli, erősebb utcai autót. Hangsúlyozom, ez nem élvezeti extra, hanem szigorúan biztonsági. Ergo más a cél....
süti beállítások módosítása