Bizony, mire ezt olvassátok, addigra egy hete van nálam az Astra. Belerepült laza 700 km, igaz, ebből csak 500 az én érdemem, azonban rengeteg információt sikerült begyűjteni ez idő alatt az autóról. Mivel is kezdjem? Kezdem a jóval.
Csendes, kényelmes. Macskaköves úton se zörögnek az utastéri elemek, legfeljebb a kesztyűtartóba pakolt kacatok. 110-120-ig a motor is elviselhető, 130-nál azonban - mivel szűk 4000-et forog már - hosszútávon nyomasztó lehet. Előbb említette tempóig azonban inkább a gumik és a futómű hangoskodik, valamint a bal oldali tkör marha szélzajos, itt érezni, hogy nem csak esztétikai szerepe van a tükörháznak, ami egyelőre hiányzik. Mind e mellett összességében csendes. A kényelemre sem lehet panasz, a rádió alatti polc, a kesztyűtartó és a kézifék alatti pakoló jól lakhatóvá teszik az autót, a 150-km-es autópálya-Budapest-autópálya kombó fészkelődés és helykeresés nélkül telt. Jó nagyon, hogy az elektromos ablakok automaták, a 8. ki-beszállásnál elkezdjük igazán értékelni. Az automata klímával maximálisan elégedett vagyok, fejetletépő huzat és elviselhetetlen zaj nélkül tartja a kellemes 21-22 fokot, a fényérzékelőnek hála a tűző nap sem fog ki rajta.
Az eleinte kicsinek tűnő tükrök is megfelelőnek bizonyultak, a jobb oldali kicsit holtteres, a bal azonban aszferikus, vagyis a széle domborított, így csökkenti az autó melletti beláthatatlan zónát. (Ezt kicsit szokni kellett, mármint, hogy ilyen 2 az egyben megoldás.) A kasztni szerencsére jól átlátható, a rövid fenék jól érezhető, az eleje pedig tűrhető mértékű pipiskedés árán, de látható, szerencsére nincs legömbölyítve. Városi rohangálásra tehát ugyanúgy megfelel, mint autópályára, országútra. A városi rohangálás utastéri nyomai hamar eltűntethetők, könnyen takaríthatóak a belső műanyagok, nem okoz különösebb fejtörést a takarítás. A műszerfal sárga megvilágítása sötétben kellemes, nem veri ki az ember szemét, bár a Swift fehérjét jobban szerettem. Hát, ennyi volt a jó. Jöjjön a fekete leves.
Gyenge. Ezt már Tatára menet is megállapítottam, amikor a dimbes-dombos M1 kemény diónak bizonyult klímával és négy fővel a fedélzeten. 90 ló, 125 Nm, nem szabad csodákat várni, pont erre számítottam. A 130-as utazó így is tartható persze, tartalékra amúgy ne számítsunk, az emelkedőknek pedig fussunk neki. Egy személlyel, klíma nélkül amúgy tűrhetően szedi a lábát, sőt, még talán a 4 személyes terheltséggel sem lenne baja, csak az a klíma ne lenne... Szegénykét nagyon megüli, combosabb előzés sajnos a klíma kikapcsolásával kezdődik. Ez a városi gyors sávváltásokat is megnehezíti picit, valamint az erőtlenség miatt állandóan kavarni kell a váltóval, amire amúgy nincs panasz, simán jár, egyértelmű, hogy melyik fokazatnak hol a helye. Klíma nélkül ez ahelyzet is változik, sokkal virgoncabb az autó. Ez van, valamit valamiért.
A gyengeségén kívül nincs olyan panasz, ami állandónak tűnne, előjött rajta pár Ecotec betegség. Az olajfogyasztáson nem akadok fent, az sajnos van, köszöni szépen jól érzi magát, szépen nyaldossa az autó olajtartalékait. Van azonban ennél zavaróbb dolog is. Elkezdett kopogni. Pont úgy, mint ahogy a Combo csinálta, amikor nem volt benne olaj. Ebben viszont van. Néha csinálja, néha nem, az olajnyomás lámpa nem világít, ennek ellenére egyelőre az olajpumpára gyanakszok. A szelephézag sem tűnik kézenfekvőnek, 150 ezer km-nél kéne csak ellenőrizni, de akár ez is lehet. Ami abszolút lehetetlen, az az alacsony oktánszám. Elvileg 95-ös OMW benzin van benne, nem hiszem, hogy nincs meg a 95 oktán. Amúgy nem tudom, milyen hangja lehetne ettől, a használatiban bukkantam rá erre a mondatra: "alacsony oktámszámú benzinnnel üzemeltetve a motor kopoghat." Passz, elvileg van benne kopogásérzékelő, kéne állítania magát. Ezt tartom legvalószínűtlenebbnek, kitartok az olajpumpa mellett.
A másik probléma, hogy van egy kis rángatási hajlama az autónak.1500-1700 alatti fordulatszámon, tartott gáznál rángat és 100-150 fordulatot ingadozik az alapjárat. Ergo: nem lehet lassan csorogni vele. Egyszer ingadozott az alapjárat is, bár nem számottevően. E mellett kettesben, intenzív (csak intenzív) gyorsításkor 2500 körül megtorpan, aztán húz tovább rendesen, mintha mi sem történt volna. Nem vészes a torpanás, sokaknak fel sem tűnne, én és apu érezzük. Erre a tünetre 3 tippem van, némi fórumozás után sikerült is mindhármat alátámasztanom.
1: kipufogógáz visszavezető szelep. A Combonál is volt hasonló probléma, bár az le is állt. Ez még szerencsére nem. Magyarázza az alapjáratingadozás és a tartott gáznál mutatott rángatást.
2: Lambda szonda: nem tudom mennyire befolyásolja az alapjáratot, de ahogy agyalgattam, semennyire. Egyébként is cask egyszer csinálta. A rángatást és a megtorpanást már okozhatja, ennek a hibának örülnék legkevésbé.
3: AC pumpa: lényegében ez is okozhatja a kisgázas rángatást, és a terhelés alatti torpanást. Ennél elég lehet akár a tisztítás is, nem kell feltétlenül cserélni, jó lenne ha ez lenne a ludas.
Megjegyezném, nem világít se olajnyomás lámpa, se check engine, szóval egyelőre tudja a fene, valszeg OBD-n keresztül nincs is nyoma, mivel nem küldött még semmi hibaüzenetet. Végig kell próbálni gondolom. Vagy a fene tudja.
Holnap délelőttre van időpontom a Di-ferhez, az autó fődarabjaira 6 hónap garanciát kaptunk. Olajpumpa, lambda szonda, EGR szelep, AC pumpa. Ezek fődarabok? Mert szerintem erősen.
Ja igen, majd elfelejtettem. Beraktam ma a kartámaszt, amit a Suzukitól örökölt. A Suzuki konzolját kicsit át kellett alakítani, 4 csavar tökéletesen fogja, és nem is tértem el nagyon a kartámasz gyártó szerinti felfogatási pontoktól. Ja, mellesleg spóroltam 4 rugót egy 30 perces munkával. Muhaha.
Most valószínűleg jön majd mindenkitől, a "haha, vettetek egy szart". Pedig nem. Az olajfogyasztással tisztában voltunk, a kipufogógáz visszavezetés minden márkánál állandó probléma forrás, egyedől a csattogás az, ami egy kicsit furcsa. De majd megoldódik.
Mi mondtuk: