A napokban megjelenő Autó-Motorban van egy cikk, melyben az újság vendégeskedett a az M0 északi szakaszát felügyelő rendőrségnél. Magát a cikket nem szeretném véleményezni, ambivalens érzéseket vált ki belőlem. Nem úgy, az egyik képalá... Na azzal kapcsolatban konkrét véleményem van.
A képen egy robogós - 50 ccm alatti segédmotor-kerékpáros - látható az őt éppen bírságoló rendőrökkel, a képaláírás szerint éppen egy 3 ezer forintos helyszíni büntetést rónak ki. Hogy miért? Mert autóútra tilos segédmotorral felhajtani.
Ha eddig nem esett volna le, hogy mi a bajom, hát elmondom. A kereszteződések lámpái úgy vannak programozva, hogy a sárgán áthajtók is egyben befejezhessék a műveletet. Ergo, ha én átmegyek a sárgán, ami mondjuk éppen akkor vált sárgára, jóval féktávon belül, akkor engem 15 rugóra büntetnek, mert másokra veszélyes vagyok. Elvileg. Szerintem az autóúton 50-nel haladó motoros jóval több veszélyes helyzetet generálhat, hiszen azon a szakaszon 80 a legalacsonyabb sebességkorlátozás, utána már csak fölötte vannak értékek. És akkor a rengeteg kamiont nem is említettem.
Nem hiszem, hogy a kiszabott - kiszabható - büntetések összhangban vannak a szabályszegés veszélyességének mértékével. Hiszen ennek a büntetős dolognak az lenne a lényege, hogy a szabálytalankodókat, akik ezzel ön- és közveszélyessé válnak, a továbbiakban visszatartsák az ilyen magatartástól. Vagyis a súlyos és valóban veszélyes szabályszegésért nagyobb összegű büntetés járna szerintem, az imént említett példa pedig pont ennek ellenekzőjéről tanúskodik. Most akkor hogy is van ez?
Mi mondtuk: